YHDISTYS

Kovjoki Hembygds- och museiförening r.f. perustettiin 12. helmikuuta 1979.

Yhdistyksen tarkoituksena on kerätä ja säilyttää esineitä, jotka kuuluvat alueen historiaan ja kulttuurielämää. Alfred Hägg, joka oli yksi ”puuhamiehistä”, kulki maatilalta maatilalle ja keräsi historiallisesti kiinnostavia esineitä.

Vuonna 1986 yhdistys päätti elvyttää kapearaiteisen rautatien noin 2 km:n osuudella junaasemalta valtatie 8:lle, ja muodostettiin rautatiejaosto. Runar Romarista tuli Nykarleby Jernvägin puheenjohtaja ja liikennepäällikkö.

1. toukokuuta 1987 silloinen kulttuuriministeri Gustav Björkstrand löi ensimmäisen kiskonaulan uuteen rautatiehen. Toukokuun ensimmäisenä päivänä vuonna 1989 vihittiin käyttöön  kapearaiteinen rautatie, jossa oli höyryveturi Emma. Perhejuhla 1. toukokuuta oli yleisömenestys, ensimmäisenä vuonna oli 1500 kävijää.

Vappujuhlien perinne on jatkunut siitä lähtien joka vuosi (poikkeuksena koronavuodet 2020-2021) ja vuonna 2002 saavutettiin yleisöennätys runsaat 5000 kävijää.