Under våren 2021 blev vi kontaktade av Jorma Rauhala i Mänttä som informerade om en gammal tågvagn som ägarna ville bli av med och undrade om vi var intresserade av den. Vagnen hade fungerat som en sommarstuga sedan 1930-talet.
Vagnen hade ursprungligen en 600mm spårvidd och har dragits av samma lok som trafikerade i Kovjoki på början av 1900-talet. Tågvagen är den ända som finns kvar av de vagnar som trafikerade sträckan Mänttä - Vilppula i början av 1900-talet.
Här är en artikel om vagnens historia:
https://www.kmvlehti.fi/elamanmeno/art-2000008011567.html
Eftersom vagnen var placerad ute på en holme i Mänttä, vållade det lite logistikproblem med pråmar och dyl, men Anders Fors sökte bidrag från Järnvägsmuseet för transport av vagnen, så det löste sig till sist!
Här kommer lite bilder från demoleringen, flytten och transporten till Kovjoki.
Finlands Järnvägsmuseum
Schauman Ab, Jakobstad 1950 - 1986
Nykarleby Jernväg 1986 -)
Riihimäki stad 1910-talet -)
Riihimäki stad 1910-talet -)
Riihimäki -2013
Nykarleby Jernväg 2013-
Riihimäki stad 1932 -)
Lahnus LRJ 1976 - 1995
Nykarleby Jernväg 1995 -)