Under våren 2021 blev vi kontaktade av Jorma Rauhala i Mänttä som informerade om en gammal tågvagn som ägarna ville bli av med och undrade om vi var intresserade av den. Vagnen hade fungerat som en sommarstuga sedan 1930-talet.

Vagnen hade ursprungligen en 600mm spårvidd och har dragits av samma lok som trafikerade i Kovjoki på början av 1900-talet. Tågvagen är den ända som finns kvar av de vagnar som trafikerade sträckan Mänttä - Vilppula i början av 1900-talet.

Här är en artikel om vagnens historia:

https://www.kmvlehti.fi/elamanmeno/art-2000008011567.html

Eftersom vagnen var placerad ute på en holme i Mänttä, vållade det lite logistikproblem med pråmar och dyl, men Anders Fors sökte bidrag från Järnvägsmuseet för transport av vagnen, så det löste sig till sist!

Här kommer lite bilder från demoleringen, flytten och transporten till Kovjoki.

 

 

 

Godsvagnar  - Tavaravaunut

Kippvagn

Schaumans stockvagn

Finlands Järnvägsmuseum

Schauman Ab, Jakobstad 1950 - 1986

Nykarleby Jernväg 1986 -)

Personvagnar - Henkilövaunut

Riihimäki Loppi Järnväg, Finland 4-axl.                RLR2/1915?

Riihimäki stad 1910-talet  -)

 

Riihimäki Loppi Järnväg, Finland 4-axl.               RLR3/1915?

Riihimäki stad 1910-talet -)

 

Riihimäki Loppi Järnväg, Finland                          RLR6

Riihimäki         -2013

Nykarleby Jernväg 2013-

 

 

Riihimäki Loppi Järnväg, Finland 4-axl                   RLR7/1932

Riihimäki stad 1932 -)

 

Lahnus Järnväg, Finland 2-axl. konduktörsv.           LRJ21/1976

Lahnus LRJ 1976 - 1995

Nykarleby Jernväg 1995 -)

 

Nykarleby Jernväg, Finland, 2 - axl.                         NJ /1901

Nykarleby Jernväg 1901 - 1916

Lauritsala -2008

Minkiö JMR 2008 - 2010

Nykarleby Jernväg 2010 -