406 träffar
Bild Titel Beskrivning Tid
?
.
Aiso - Hake En järnhasp som använts för att haka fast vagnar eller släden med hästen.
Alnsticka
Alnsticka Alnsticka av metall med trähandtag. Användes vid mätning.
Andaktsbok Andaktsbok med läderpärm. Daterat 1836. På pärmens insida flera gånger skrivet "tillhör Fru Fredrik Öhman 1869 Nykarleby". På bakpärmen flera gånger "Tillhör Gustaf Öhman".
Bajonettslida Bajonettslida av metall.
Bakbord Som extra hjälpmedel vid Bakning.
Bandhake Bandhake av trä och järn. Användes som redskap vid tillverkning av tunnor. Med bomärken. Daterat 1862.
Bandhake
Bandhake Används för att sätta metallskenan fast på trähjulet. Smeden värmer upp metallskenan och tvingar den sen på trähjulet med hjälp av detta verktyg.
Bandtvinnare Användes för reptillverkning. Man tvinnade ihop flera replängder till en tjockare reptross med hjälp av denna bandtvinnare
Bandvävsram Bandvävsram av trä. Skuren ur ett stycke. Har 18 st stickor ked hål på mitten. Två bomärken. Ena tillhör Matts Johansson Rundt.
Bandvävsram Bandvävsram av trä. Skuren ur ett stycke trä. Bomärket tillhör Israel Gustafsson Lassela.
Barkkniv Bladet av järn, handtagen av läderklätt trä. Användes för att skala bort bark från stockar vid tex husbygge.
Barkkniv
Barnbord Barnstol av trä med metallbeslag. Målat i brunrött.
Besman Besman av trä. Användes som vikt vid handel.
Besman Besman av trä. Målat rött - mycket slitet. Användes som våg i handel. Daterat 1751.
Besman
Bila Användes för att jämna ut stockväggarna på utsidan
Bila
Bit av berlinmuren
Bläckhorn
Bokhylla Grönmålad bokhylla av trä
Bord Bord av trä och spånskiva. Har en utdragbar låda.
Bordnoppsskyffel
Bordsskiva Användes som bakbord.
Borr
Borrar Två träborrar. Betten av järn, handtagen av trä.
Borrskaft Borrskaft av svarvat trä.
Borrskaft Borrskaft av metall.
Borrskaft
Brandkäx Brandkäx av järn och trä.
Brandspruta Brandspruta.
Brevhållare
Broderad duk
Brynsten Slät sten som användes för att vässa vertyg så som knivar och yxor. Lokal benämning: "Sendo", "Smeito".
Brädhyvel
Brännvinskagg
Brödform Brödform av metall med en inre ring av metall för att göra runda bröd.
Brödform Brödform av metall.
Brödkavel Brökavel av trä. Används vid bakning.
Brödnagg Metallföremål som används vid brödbakning
Brödnagg Brödnagg av metalltråd. Vid bakning av bröd så ”naggade” man bröden för att perforera degen och få luften att gå ur brödet vid gräddningen.
Brödnagg Brödnagg av metalltråd. Användes vid bakning.
Brödskärare Brödskärare av trä och metall. Skäraren kan roteras. Användes bland annat till knäckebröd och spisbröd.
Brödspade Brödspade av trää.
Brödspade Brödspade av trä.
Bågsåg Bågsåg av trä och metall.
Cykelhjul Cykelhjul av trä och metall. Ekrarna och ringen fattas.
Cykellampa
Damcykel
Degspade Degspade av trä. Används vid bakning.
Del av skrubelsäte Trädel av skrubelsäte. Användes vid ullberedning. Otydlig stor text med blyerts på undre sidan.
Dikeshuggare
Dikeshuggare Dikeshuggare av järn. Användes för att hugga raka dikeskanter.
Drevklubba Används för att täta stockväggarna vid timringen. Lump eller mossa tätas in mellan stockfogarna och i kombination med föremål 236 eller en vassare variant så petas tätningen in mellan stockarna.
Drevklubba Klubba som använts vid drev av träarbeten av Alfred Ekblom
Drevträ Drevträ skuret ur ett stycke. Användes för att pressa in tätning mellan stockarna vid husbygge.
Drickskagg Drickskagg av trä.
Dryckeskärl Dryckeskärl av trä.
Dryfta Dryfta av trä. Användning: säden blev kvar när agnarna föll ut längs kanten. Senare modeller hade hål i bottnet så sand och skräp föll bort.
Dörrgångjärn Dörrgångjärn, troligtvis från en innerdörr.
Fat Fat
Filbunke Filbunke av trä. Användes för att bevara och produera filmjölk med bakeriefloran som sparats från den förra satsen. Daterat 1879.
Filtskor Gjorda av läder med lappar av linnetyg.
Fiskkärl Fiskkärl. Utskuret ur ett stycke trä.
Fiskljuster Fiskljuster av järn med skaft av trä. Användes för fiske vid närkontakt med bytet.
Fjärding Fjärding av trä och metall. Användes för transport av tex fisk. En fjärding motsvarar en fjärdedels tunna. En tunna rymmer 164 liter och en fjärding rymmer 41 liter.
Flagabrä
Flimmelstångskrokar
Glasögon
Glasögon fodral
Glasögon med fodral Metall glasögon runda, med fodral av plåt.
Granrishacka Granrishacka av järn med träskaft. Hackat granris användes som underlag för hästar.
Gräfta
Gångkäpp
Gård- bok, Lutheri lilla katekes 1807
Gängtapp
Hacka
Halmräfsa Halmräfsa av trä. Lokal benämning: "riräfsa" som bestod av "skaft-blade" och "räfs-hovo".
Handsmall Handsmall av tunnt trä. Med bomärke.
Handsåg
Hanna Sjöbloms material Räkne- och skrivhäften av Hanna Sjöblom, 22 stycken från ca 1910-talet.
Hemsmidda spikar
Hovtång
Huggare Huggare av järn. Årtal okänt men dylika huggare användes i europeiska arméer under 1700-talet.
Hyvel Hyvel av trä. Årtal 1866. Donator Guy Lassanders far var snickare i Amerika. Hyveln kan ha sitt ursprung där.
Hyvel Hyvel av trä med justerbar skruvsystem. Årtal 1843. Donator Guy Lassanders far var snickare i Amerika. Hyveln kan ha sitt ursprung där.
Hyvel Hyvel av trä.