495 träffar
Bild Titel Beskrivning Tid
Glasögon
Glasögon fodral
Glasögon med fodral Metall glasögon runda, med fodral av plåt.
Granrishacka Granrishacka av järn med träskaft. Hackat granris användes som underlag för hästar.
Gräfta
Gångkäpp
Gård- bok, Lutheri lilla katekes 1807
Gängtapp
Hacka
Halmräfsa Halmräfsa av trä. Lokal benämning: "riräfsa" som bestod av "skaft-blade" och "räfs-hovo".
Handsmall Handsmall av tunnt trä. Med bomärke.
Handsåg
Hanna Sjöbloms material Räkne- och skrivhäften av Hanna Sjöblom, 22 stycken från ca 1910-talet.
Hemsmidda spikar
Hovtång
Huggare Huggare av järn. Årtal okänt men dylika huggare användes i europeiska arméer under 1700-talet.
Hyvel
Hyvel Sponthyvel "hona" som ska kombineras med en "hane" för att få en fungerande träspontning
Hyvel
Hyvel Hyvel av trä. Årtal 1866. Donator Guy Lassanders far var snickare i Amerika. Hyveln kan ha sitt ursprung där.
Hyvel Hyvel av trä med justerbar skruvsystem. Årtal 1843. Donator Guy Lassanders far var snickare i Amerika. Hyveln kan ha sitt ursprung där.
Hyvel Hyvel av trä.
Hyvel Hyvel av trä med bett av metall.
Hyvel - samling 5 st
Hyvelbett x 2
Hållhake
Hårklippningsmaskin
Häckla
Häckla Häckla av trä. Med spikar av metall. Häcklan användes för att skapa lingarn av lin. Linet drogs genom häcklan så att de kortare fibrerna lämnades kvar i häcklan och endast de långa, fina fibrerna återstod i användarens hand.
Häfte Hanna Sjöblom Litet häfte
Hängare av kohorn Hängare gjort av kohorn. Vid hornroten uppkommer en ring per år/ kalvning.
Härvel Härvel av trä och järn som med ett räknesystem slår ett slag varje 60:de varv. Används för att spinna garn.
Härvel Härvel av trä. Används för att snurra garn eller tråd.
Hästgrimma Hästgrimma av läder. Sattes runt hästens huvud.
Hästskokniv Hästskokniv av järn med träskaft.
Hörnskåp Hörnskåp av trä. Målat ljusblått/grått.
Hörnskåp Hörnskåp av trä. Målat rött - slitet. 1974 restaurerades skåpet av bl.a Alf Ekblom. Då togs den vackra målningen fram och skåpets rätta färger blev synliga.
Hötag Hötag av järn med skaft av trä. Användes för att få större famn hö buret per gång.
I människor, Joel Rundt bok av Joel Rundt, utgiven 1937
Isbill
Japansk bajonett med slida Japansk bajonett med slida av metall.
Jordens rotation äldre modell av jordens rotation
Justissåg Såg av metall, handtag av trä.
Järnläst Järnläst av trä och järn. Används vid skotillverkning.
Järnsåg
Kaffebrännare
Kaffebrännare Man rostade kaffe i denna genom att öppna locket och placera kaffebönor i behållaren. Sedan placerade man rostaren på spishällen eller över den öppna elden.
Kaffebrännare Kaffebrännare av järn. Användes för att rosta kaffe vid öppen eld. Med väven kunde kaffebönorna blandas.
Kaffekvarn Kaffekvarn av trä med vev av järn. Användes för att mala kaffebönor.
Kanna med handtag
Katekes Katekes med rygg av läder. Daterat 1807. På pärmens insida "Westerholm" med bläck.
Kavel
Kavelbräde
Kavelbräde Kavelbräde skuret ur ett stycke. För mangling tillsammans med en kavelstock.
Kavelstock Kavelstock av trä. Användes vid mangling tillsammans med kavelbräde (se 240). rester av läder fastspikad i ena gaveln.
Kil
Kistlås Kistlås av metall.
Kjärrhjul Kärrhjul av trä - söndrigt.
Klappträ Klappträ. Skuret ur ett stycke. Användes vid byktvätt.
Klappträ
Klocka Klocka med urverk av metall och ställning av trä. Klockan är mycket rostskadad och söndrig.
Klockarhjul från vävstol
Klocklod Klocklod av järn. Det är okänt vilken klocka lodet tillhör.
Klubba Klubba av trä. Tex för att klubba in tätning i stockväggar med ett drevträ (se nummer 236).
Klyfta
Klämma
Koklave Koklave av trä. Användes för att kunna leda nötboskap.
Kopphorn 13st kopphorn
Koppyxa Med denna lilla vassa yxa hackade man ett hål i huden vid koppningen.
Koskälla
Kotjuder
Kovjoki - Markby skola, Hanna Sjöbloms material   Hanna Sjöbloms material och läromedel
Kovjoki - Markby skola, Läromedel   Läromedel 1886-1930