495 träffar
Bild Titel Beskrivning Tid
Smidestång
Smörask Smörask av trä.
Smörbunke Smörbunke av trä. Målat rött.
Smörbytta Smörbytta av trä målat rödbrunt.
Smörkärna Smörkärna av trä och metall.
Smörpress Smörpress v trä. Användes vid mejeriet för att pressa smöret till rätt storlek.
Smörspade Smörspade skuren ur ett stycke trä.
Smörstamp Smörstamp skuret ur ett stycke trä. Användes vid smörtillverkning.
Smörstamp Smörstamp skuren ur ett stycke trä
Smörstamp Används vis smörtillverkning för att pressa ner/ stampa till smöret i lådor, tunnor mm för frakt.
Smörstamp Används vid smörtillverkning för att pressa ner/ stampa till smöret i lådor, tunnor mm för frakt.
Snedvinkel Snedvinkel av metall. Med bomärken.
Spade
Spinnrock Spinnrock av svarvat trä med järn- och läderdelar.
Spinnrocksrulle Spinnrocksrullar av svarvat trä. Blåmplade. Kanterna är bortspjälkta.
Stearinljus sax
Stekfat Gjort av gräddvit porslin med gröna slingor och rosa blommor som dekoration. Stämpel under i grönt VERUO porcelain.
Stenfat Stenfat. Gräddgul/beige glasyr med små blå blommor med gröna stjälkar och blad. Glasyren skadad.
Stengräfta
Stenvändare Stenvändare av smidesjärn. Kroken fästes i en sten. I den yttersta ringen bände man med ett spett tills stenen gav efter.
Sterbhuset, Dennis Rundt roman av Dennis Rundt
Sticklås
Stocklås Stocklås av tr och järn.
Stocklås
Stol Stol av trä och faner.
Strutsägg
Strykjärn Strykjärn i järn och handtag i trä.
Strykjärn
Strykjärnsfat
Strykmått Används för att märka ut hur mycket man ska ta bort av tunnans insida för att göra locket tät.
Strykmått Ett verktyg för att markera linjer i träslöjd och större byggnadsarbeten
Strykmått Strykmått av trä. Användes för att mäta avstånd i byggarbeten.
Strykmått
Stämjärn
Stämpeldyna
Stöpslev
Surbrödstunna med lock En stor surbrödstunna gjord av trä.
Surmjölksflaska Surmjölksflaska av trä.
Surmjölksflaska Surmjölksflaska.
Surmjölkskopa Surmöjkskopa skuren ur ett stycke trä. Vid tillverkning av surmjölk behövs en stor skopa att blanda mjölken jämt
Svensk Bref- och formnlärbok Tillhör Blomberg från Föglö 1855.
Svensk psalmbok 1886
Svensk sång i Finland, Joel Rundt boksamling av Joel Rundt, utgiven 1919
Symaskin Symaskin av järn med bordsskiva av trä.
Såg
Såningsstickor Såningsstickor av trä. Användes för att markera var säden såddes.
Såningsvacka Såningsvacka av trä. Bars med läderrem över ena axeln och användes till att hålla säd vid såning. Daterat 1874.
Sädeskappa Sädeskappa av trä.
Säng Säng av trä. Bottnet kan dras ut för att öka sängens bredd.
Tallrikshylla Tallrikshylla av trä. Målad i grågrönt.
Tallrikshylla Tallrikshylla. Målad i mörkgrönt och rödbrunt.
Tavla Zacharias Topelius
Timerdrag
Timmerdrag
Timmerdrag Timmerdrag av järn. Användes för att rista dubbellinjer i stockar.
Tjärdagg Tjärrdagget gjordes av rep med en knop i änden. Användes vid självförsvar mot vilda djur och även människor.
Tjärdagg Tjärdagg av rep med knop i ändan. Användes som vapen vid självförsvar mot vilda djur eller mot människor.
Tjärpanna
Trådställning Ställning av trä och metall för spolar vid spinning. Daterat 1829.
Träbunke Träbunke.
Trälåda trälåda
Trärasp Trärasp som är svagt bågformad och har använts vid slädtillverkning av Alfred Ekblom
Träsked Sked av trä.
Träskruvar
Träsvarv Träsvarv. Gjort av trä med hjulet av järn.
Tvålkopp Tvålkopp av metall. Används för förvaring av tvål vid tvättning.
Tång
Tändsticksställe
Ullkard Ullkard av trä och metall.
Ullsax
Ullsax Ullsax av två ihopsatta metalldelar. Enligt tidigare katalogisering var modellen ej typisk för orten. Enklare modeller gjorda i ett stycke var vanligare.
Valkbräde Valkbräde av trä. Skuren ur ett stycke trä. ANvändes vid valkning av ylletyger. Bomärket tillhör Lassela. DAterat 1776.
Valkbräde Valkbräde. Skuren ur ett stycke trä. Användes vid valkning av ylletyger.
Valkbräde Valkbräde skuret ur ett stycke trä. Användes för att valka ylletyger.
Verktyg Specialverktyg som användes för att hålla fast och böja bräder vid båtbygge. Verktyget är gjort av trä och två hästskor och härstammar från borgåtrakten.
Verktygslåda Verktygslåda av trä. Innhåller osorterade verktyg.
Vindflöjel
Vispel Vispel. Används vid matlagning.
Våffeljärn
Vävsked Vävsked av trä.
Vävskyttlar Tre vävskyttlar av trä och metall.
Vävspole Vävspole av trä. Användes för att föra inslaget fram och åter i varpens öppnade skäl vid vävning.
Yxhuvud
Älgskyttarne av J. L Runeberg